Anwar Cadang Zakat Diberi Kepada Bukan Muslim

Datuk Seri Anwar Ibrahim mencadangkan agar institusi zakat melakukan pembaharuan dengan memperluaskan bantuan kepada orang bukan Islam.

Presiden PKR itu berkata, dalam konteks masyarakat berbilang bangsa di Malaysia, tidak sesuai hanya masyarakat Islam dibantu, tetapi penganut agama lain dipinggirkan.

Katanya, institusi zakat perlu menjadi contoh baik kepada institusi awam lain, bukan saja dari segi kutipan dan pengagihan zakat, tetapi juga dalam soal pengurusan, ketelusan serta kebertanggungjawaban.

“Bagi saya, gunakan sebanyak mungkin dana dari institusi zakat untuk bantu selesaikan masalah kemiskinan. Apakah dengan cara geran, membiayai pendidikan, kesihatan, perumahan. Itu gunakanlah kebijaksanaan masing-masing.”

“Wang zakat ini dibayar oleh orang Islam, selesaikan masalah orang Islam dahulu. Itu adalah hujah yang benar, tetapi Islam juga adalah agama contoh, menjinakkan adalah satu strategi dakwah yang baik.

“Ikut pendapatlah seperti dinyatakan Yusuf al-Qaradawi, itu bukan diharuskan, tetapi dalam konteks masyarakat kita, itu digalakkan. Tetapi, bukannya sampai menyisihkan umat Islam, keutamaan tetap adalah umat Islam.

“Seperti contoh, katakanlah ada tiga keluarga yang berdekatan dibantu institusi zakat dan keluarga keempat itu adalah penganut Hindu, jadi bolehkah kita ketepikan?” katanya dalam Seminar Antarabangsa Zakat, Wakaf dan Filantropi Islam hari ini.

Anwar bagaimanapun berkata, cadangan itu hanya pandangan peribadinya dan ia memerlukan perubahan ke atas fatwa serta dasar sebelum boleh dilaksanakan.

Anda dijemput untuk like facebook page rasmi politaik.com

Loading...

LEAVE A REPLY

Amaran:
Pihak kami tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.
Please enter your comment!
Please enter your name here